onsdag 2. juli 2014

Tomatplanter med gule blader


Hva feiler det tomtene mine? De vokser seg store, men noen av bladene har blitt helt gule og de ser slappe ut.  

Etter en titt på Bioforsk sine sider, kan det tyde på at tomatplantene mine lider av natriummangel, men helt sikker er jeg ikke. Været har vært merkelig her på Østlandet de siste ukene og det svinger fra deilige sommerdager med 25+ til kalde høstkvelder med 8 grader.  Det er sol, høljregn og hagl om hverandre. Ikke lett å dyrke sine egne grønnsaker da.  I følge Agropub vil natrium forsvinne ved mye regn.

Den hvite fiberduken har hjulpet meg å holde varmen i jorda den første tiden, det ser ut som jeg må være flink til å dekke for igjen ved store regnfall dersom ikke all natrium skal forsvinne ut av jorda.

I tillegg tenker jeg nå å ta en jordprøve, da PH-verdien i tomatjorden bør være mellom 5,5 til 6.

Jeg har kjørt på me Bio Bact tomat både oppi jorda og nede i selvvanningsdelen. Og håper det er nok Natrium til å redde tomatsesongen. I tillegg har jeg plukket gule blader som mest sannsynlig stjeler næring fra den friske delen av timatplanten. Men, det bør ikke fjernes mer enn 3 blader per plante av gangen.

Les gjerne denne artikkelen  fra agropub.no om stell av tomatplanter i veksttiden 

Her kan du se hvordan jeg bygde selvvanningskassene mine

Tomatplante med gule blader



Bio Bact næring til tomater økologisk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar