lørdag 12. april 2014

Pioner / Peoner i hagen

Fire nyinnkjøpte pioner / peoner fra Pionhagen / pionmannen på Barkåker står og vokser seg til i stuen min. De venter på mer stabil temperatur og netter med min 10 plussgrader.
Jeg bestilte pionene på nettsiden hans og få dager senere kom hentelappen fra posten. 

Hvilke pionsorter skal jeg velge:

Mine pioner skal stå i duftbedet sammen med roser. Dette er kosekroken min på sommeren og her kan jeg nyte kaffen mens jeg drømmer. 
Jeg har valgt fire ulike sterktduftende pioner som er robuste, har kraftige blomster og som blir ca 90 cm høye. 

Mrs Frank D Roosevelt 

Mrs Frank D Roosevelt pion











Vinner av "The American Peony society gold medal" 1948.  Robust og store blomster. Blir ca 90 cm høy. 

Pillow talk:
Pillow talk pion













Vinner av "The American Peony society gold medal" 1994. Robust og blir ca 90 cm. 

Avalanche silkepion
Avalanche silkepion











Hvit silkepion som blir ca 90 cm høy. 

Etched salmon silkepion:
Etched salmon silkepion













En robust hybridpion som blir ca 90 cm høy. Vinner av "The American Peony society gold medal"2002. Farge mørk lakserosa. 

Pionsommer:
Jeg tenkte å la deg ta del i utviklingen, og se om de klarer seg over sommeren. 

Pioner krever mer enn jord og vann:
Pioner er kresne og etter å ha investert 1600 i fire av dem, skal jeg virkelig ta vare på de. 

Oppskrift på lykkelige Pioner som blomstrer:

Pionene må først få stå og slå skikkelig rot i pottene. Først i juli skal jeg sette de i jorda. Inntil det blir stabile netter med +10 grader, skal jeg bære de inn og ut av stua. 
Gi de lite vann. Røttene liker ikke å stå i vann, så gi de litt i starten, deretter sprayer jeg jevnlig og kun litt i potta innimellom. 

Når der blir varmt nok setter jeg de i jorda  med potta. Potta fjerner jeg først i juli, når plantene har fått sterke røtter. 

Jorda til pionene skal være sandholdig. Jeg blander jorden godt med sand og det øverste jordlaget til planten skal stå tre cm over jordskorpen slik at røttene aldri blir stående i vann. Lag gjerne en liten topp i blomsterbeddet slik at vannet renner bort fra røttene. 
Pass på at det er godt drenert under plantene og at du har min 40 cm dyp jord. 

Samplanting med pioner:
Stauder og surjordsplanter dom nåletrær bør ikke stå nær pioner. Heller ikke andre planter og trær med mye røtter. Disse stjeler næringen fra pionene. 

Peoner i utvikling:
Pioner 3 dager etter ankomst:

Pioner 7 dager etter ankomst: 

Pioner ca 14 dager etter ankomst. Tre av pionene har fått tre knopper hver: 


Tre uker har gått. Det er 21. April og 15 grader i skyggen. To av Pionene er nå så lange at jeg har satt potta i jorden. De to andre håper jeg å kunne vente med til tulipanene har avblomstret, slik at jeg har plass til de. 
Her står Avalanche silkepion og Mrs. Frank D Roosevelt sammen med klematis og en Peace stikrose. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar