torsdag 30. januar 2014

Pinata til barnebursdagen

Hvordan lage pinata:

Vi har gjort det til en tradisjon å lage pinata til bursdagene. Det er gøy, originalt og du slipper å sende med barna de ekle godteposene som alle bruker. Her kan du se hva vi gjorde i fjor:


Trinn 1:
Blås opp en ballong og heng den et egnet sted.

Steg en lag en pinata













Trinn 2:
Klipp opp avisstrimler i 3-5 cm bredde

Trinn3:
Lag lim av mel og vann til en passe tykk saus. Dypp avvisstrimlene i limblandingen , stryk av overflødig lim og fest strimlene på ballongen. La det tørke ca 24 timer mellom hvert lag.

Lim på avispapir på ballongen













Trinn 4:
gjenta trinn tre. Legg tilsammen to lag avispapir og til slutt et topplag med hvitt papir. I løpet av disse trinnene har min pinata sprukket to ganger, disse sprekkene er det bare å reparere ved å lime over nytt avispapir som dekker sprekken. Et tips er å holde pinataen med stabilt trykk hele tiden. Jeg har valgt å henge min opp mens jeg lager den, men samtidig har jeg støttet den opp i bunn. Se bilde under. 












Så snur vi og tar bunnen:

Pinata med to lag pappmasje












Trinn 5: 
Tid for å fylle ballongen med godis og stæsj! men først må ballongen sprekkes og tas ut og lokket må åpnes. Deretter hiver jeg i godsakene og lukker igjen med to nye runder pappmasje.

Fyll til bursdags pinata
Slik lager du Pinata
Pinata lappes sammen før dekor













Trinn 6: 
Dekorer og pynt pinataen. Husk å lage hull tvers gjennom på toppen og trekk en tråd gjennom. Heng den opp på et egnet sted og la barna denge løs! 

Have fun! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar