fredag 25. oktober 2013

Jakke og bukse i Alpakka

Denne drakten med bukse og jakke strikket jeg til min 2-åring. Mønsteret er tegnet av Olaug Kleppe for Dale Garn. I oppskriften er det brukt babyull, men siden mine barn har tørr eksemhud, bruker jeg Alpakka. Alpakka er hår og ikke ull, dermed skal den være kløfri og irriterer ikke huden like mye som ull.

Garnforbruk: det står dom regel for mye garn oppgitt i mønsteret. Ikke bryt pakningene med garn. Det du ikke bruker kan du levere tilbake til butikken.
Les mer...


Pinneforslag: strikk en prøveklut på 10*10 cm og beregn antall masker ut fra det. Strikker du stramt kan du gå opp  en halv størrelse i pinner. Motsatt om du strikker for løst.  Jeg går alltid opp en halv størrelse. Her har jeg brukt strømpepinne 3 1/2 og 3.

Jakke str 3 år:
Ulljakke med marihøneknapper
I oppskriften skal du strikke jakken som genser, deretter klippe opp og strikke på knappestolpe/forkant etterpå. Dette er krevende og selv om du syr over mange ganger, er det lett for at noen masker rakner. Er du nybegynner, anbefaler jeg derfor å strikke jakken på rundpinne frem og tilbake og deretter strikke på knappestolpene. Da er fu garantert å lykkes. 
Mønster: for å få er jevnt og fint mønster bør du strikke løst og pass på at du ikke holder garnet for stramt. Er du nybegynner kan det lønne seg å strikke en prøvelapp først, så ser du hvordan du bør holde garnet for å få et fint mønster. 


Bukse str 3 år: 
Ribbukse i alpakka Dale
jeg har  valgt å strikke bena smalere, da jeg liker bedre smale bukser under parkdressen. 100 masker istedet for 108 per ben. Pass da på at du trekker fra samme antall masker hele veien i oppskriften. 
I tillegg har jeg strikket buksen i ribb (2rett/ 2vrang) isteden for glattstrikk, det gjør den mer tettsittende og elastisk. Avslutt med ribb, men med smalere pinner. Til slutt har jeg lagt til en grå kant nederst på buksen, slik at den harmonerer bedre med jakken. 
Jeg liker at buksene er lange, da kan vi også bruke de lengre. Jeg har lagt på ca 5 cm ekstra til oppbrett. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar