onsdag 18. september 2013

Hvordan sy jentekjole - oppskrift


Dette gleder jeg meg til, og ikke minst gleder jentene seg. De maser hver dag om når kjolene dered er klare?

Jeg har valgt mønster no #63012 fra Stoff og Stil. Det jeg har erfart fra tidligere er at, joda, mønstrene fra Stoff og Stil er enkle, men beskrivelsene deres er noe mangelfulle. 


Les mer...


Les oppskriften nøye før du begynner og gjør nøyaktig som det står i anbefalt rekkefølge.
Ermer og lomme
Overdel forran og bak

Slik starter du:

  1. Merk alle mønsterdeler med navn og nummer. Merk av alle hakk og hull som er merker til strikker, skjøter Etc.
  2. Legg mønstret utover stoffet. Tegn opp og klipp ut.
  3. Pass på om noen av delene skal klippes speilvendt. Feks ermer. (denne har jeg bommet på flere ganger)

Kaste over:

  1. Jeg kaster alltid over stoffet for å unngå at det rakner.
  2. Jersey er et elastisk stoff då da syr jeg med elastisk søm og nål tilpasset elastisk stoff. 
  3. For å unngå at stoffet krøller seg syr aldri rundt hjørnene på stoffet og jeg fester heller ikke tråden. 

Hvor mye tråd trenger du:

Du må minst ha to sneller til en kjole.  Når du syr kant nede på kjolen og rundt halsen så anbefaler jeg å sy med dobbelnål og to tråder. Det går mye tråd når du syr elastiske stoffer. Beregn ca dobbel mengde i forhold til andre stoffer for å være sikker.

Lommer blir til:

1 sy inn øvre del av lomme
 
2 forsterk med bånd eller stoff

3 sy sikksakk rundt lommen

4 brett inn sidefelt og stryk

5 sy rettsøm på pyntebånd

6 sy lommen på kjolen

Sy sammen kjolen:
1. Legg bryststykket og skjørtedelen med lommer rett mot rett og sy med en overkastsøm.
2. Gjør det samme med ryggstykket og skjørtedelen bak.
3. Sy på bånd og annen pynt du ønsker på kjolen
4. Sy på applikasjoner. Lek og tegn det du tror barnet liker, eller gjør som oss. Oda ønsket seg først en ugle, så da klipte jeg ut deler og prøvde det på. Det ble ikke særlig bra og det var Oda enig i, så jeg viste henne plan B, en sommerfugl... Og slik ble det:


1 sy sammen bryst og skjørt rett mot rett

2 sy på pyntebånd

3 sy på applikasjoner

5. Legg stoffet rette mot rette og sy sammen skuldrene og deretter sidefeltene. 

6. Sy ribbkant på halsen:
Legg ribbkanten og kjile rett mot rett. Fest med nål og sy rettsøm på vrangsiden av ribbkanten. Klipp ribbkanten lengre en kjolehalsen. Sy sammen bak til slutt og klipp av overskytende kant. Etterpå syr du på innsiden av kjolen. 

6 ribbkant rett mot rett













6 ribbkant sys på med rettsøm
6 sy sammen ribbkant bak













6 klipp av overflødig stoff

6 ribbkant fra rettsiden











Nål opp og mål opp slik at halskanten blir helt rett. Brett inn mot vrangen og sy med overlock, dobbelnål eller to rettsømmer over hverandre. Sy fra rettsiden. Voila! 


6 ribbkant med dobbeltsøm ferdig påsydd










7. Legg opp kant nede på kjolen. Brett inn mot vrangen og mål opp slik at kanten blir rett hele veien. Sy en dobbeltsøm fra forsiden ved å bruke overlocknaskin, dobbelnål eller sy to rettsømmer med ca 0,5 cm mellomrom.
7 legg opp skjørtekant


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar