onsdag 25. september 2013

Oppskrift på deilig strikkeskjerf- og lue i Alpakka








Jeg kunne ikke dy meg. Samtidig som jeg syr kjoler til jentene og soveromsgardiner til eldstejenta, kom jeg over denne deilige alpakkaen og måtte bare strike litt på si...

Alpakka er laget av Alpakkahår. Den er perfekt til sart barnehud. Begge barna har barneeksem og kroppen stritter imot ull. Nå prøver jeg meg på Alpakka så håper jeg at det går bra og at vi ikke får noen protester utover vinteren. Skjerfet er endelig ferdig, så nå er det bare å starte med luen.

Oppskriften får du under.



Det finnes mange produsenter av Alpakka, men dette alpakkagarnet kommer direkte fra Peru og er laget på tradisjonell måte. Dermed håper vi at trådene ikke er trekt for langt og at jeg slipper nupping og tråder som ryker... Dette er et kjent problem fra"billige" ull og alpakka leverandører. Prisen på ekte alpakka er faktisk ikke høyere enn hos de norske leverandørene, men kvaliteten er en helt annen
Oppskrift på strikkeskjerf / trekantskjerf: 
Start med tre masker og øk en maske på hver side for hver omgang. Avslutt med å hekle fastmasker og deretter pikoter rundt hele / deler av skjerfet. Jeg har heklet blomster i samme farger som skjerfet.  



Tynn Alpakka fra Peru

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar